De onmaakbare lichtheid van het bestaan /*\

(g.l.t. 3 min.; links: 10 min.)
Simpelheid is domweg niet besteed aan politici en hun beleidsmakers. Een groot deel van hun publiek gelooft daar ook niet in. Dus wordt de wereld gemaakt met ingewikkelde regeltjes en complexe verdragen. Problemen en mogelijke oplossingen moeten ook altijd eerst diepgaand worden onderzocht. Met als gevolg een wirwar van interpretaties en elkaar tegensprekende conclusies. Daarbovenop geldt dan nog de heersende code dat eenzijdige maatregelen niet helpen. Dus kunnen we pas aan de slag als de rest van de wereld ook meedoet.
Het resultaat? Moeilijk doen, als het makkelijk kan. Simpele oplossingen worden afgeserveerd, andere oplossingen laten lang op zich wachten. En alles moet vooral 'samen' worden gedaan en iedereen wacht op de ander tot die er klaar voor is. Het woordje 'samen' is dan ook de valkuil van het regeerakkoord, want er gebeurt vervolgens weinig tot niets. Precies zo als het gaat met de simpele ideetjes die op dit weblog worden geopperd. Maar..... er is licht in de duisternis! Het moeizaam knopen doorhakken is afgelopen. Zware besluitvorming maakt plaats voor kordaat optreden. De idee fixe dat het bestaan alleen op een ingewikkelde manier maakbaar is wordt verlaten. Er zijn krachten die niet langer geloven in de onmaakbare lichtheid van het bestaan.
Voorbeeld 1. Fileproblemen en uitlaatgassen. De redaktie heeft hier herhaaldelijk lichtvoetige en simpele ideetjes voorgesteld. We moeten niet lijdzaam wachten op strukturele en effectieve oplossingen, maar gewoon het autorijden drastisch verminderen. En jawel hoor, Noord-Korea is het eerste land dat auto's van de weg gaat halen. Jammer dat een ondemocratisch land zo'n maatregel treft uit dubieuze overwegingen. Maar het fileprobleem is opgelost en onbedoeld zal het ook tot vermindering van uitlaatgassen leiden.
Voorbeeld 2. Verminderen van energieverbruik. Mooie overheidscampagnes om burgers op te roepen wat zuiniger aan te doen, hebben vooralsnog te weinig resultaat. Net zoals de overheid het aantal auto's op de weg aan banden kan leggen, kan men ook het energieverbruik flink reduceren door, zoals hier ooit geschreven, de stroom op bepaalde tijden af te sluiten. Dat is niet zo aardig en gezellig, maar er is een leuk compromis. De Australische regering heeft als eerste een dwangmaatregel uitgevaardigd die tot minder engergieverbruik moet leiden. De gloeilamp wordt verboden. Helaas niet met ingang van volgende week, maar in 2010 is het afgelopen en uit met het peertje.
Voorbeeld 3. De hier voorgestelde autoloze dagen leveren misschien te weinig op. Vliegverkeer vervuilt tenslotte behoorlijk meer. De redaktie sprong een gat in de lucht bij een ideetje uit eigen land. Schiphol gaat een Chinees handelscentrum opzetten bij het vliegveld. Briljant! Wij hoeven dus niet meer naar China te vliegen om goedkope producten in te kopen. Een China-town bij Schiphol zal ook de toeristische vluchten naar het Verre Ooosten indammen. China vliegt dan weliswaar nog hierheen, maar het vliegverkeer van hieruit kan worden gestopt. Dat moet toch aardig wat kerosine schelen. Een eerste stap richting vliegtuigloze dagen zonder de bamihap te moeten missen?
Nu wil de redaktie nog één ding weten: kan het allemaal nog simpeler?

Labels: