Zalmcodes \|/


Minister Zalm gaat twee gedragcscodes combineren. Er is zo'n code voor banken die voorschrijft hoe te handelen bij verdachte geldtransacties. Kennelijk werkt die code niet goed genoeg.
En er is de heersende code dat iedereen moet werken. Dat die code niet werkt is algemeen bekend.
Daar gaat minister Zalm wat aan doen. We bellen heer Zalm om meer inzicht te krijgen in die plannen.
pp: "Goedemorgen meneer Zalm, waarom dit initiatief?
Zalm: "Vind u het echt nodig mij op een blote zaterdag daarvoor lastig te vallen?"
pp: "Neemt u mij niet kwalijk, maar ik zou graag, net als u, als een oplettend burger mijn land willen dienen. Daarbij heb ik nu een probleempje.
Zalm: "(Zucht....), hm, vooruit dan, ik geef u, hm, vijf minuten".
pp: "Dank u. Ik sta op het punt mijn weekendwasje te doen. Nu heb ik eerst alle zakken van mijn kleding geleegd en heb hier wat kleingeld, losse eurobiljetten en wat bonnetjes voor me liggen waarvan ik de herkomst echt niet meer weet. Wat moet ik daar volgens u nu mee doen?"
Zalm: "Hm, ja, goed van u om dit te melden. We hebben meer van zulke waakzame burgers nodig in dit land. Maandag open ik officieel het loket LEGO. Brengt u uw geld van onduidelijke herkomst daar maar langs".
pp: "LEGO??
Zalm: "Laat Elk Geld Onderzoeken".
pp: "Oh, juist, en dan?"
Zalm: "De bedoeling is dat het onderzocht wordt op vingerafdrukken, DNA-sporen en stoffen die naar de mogelijke herkomst kunnen leiden".
pp: "En als dat dan bekend is, wat gebeurt er dan?"
Zalm: "Is de herkomst legaal dan heeft u niets te vrezen. We heffen er belasting over en mocht er wat over blijven kunt u dat in onze economie pompen".
pp: "En zo niet?"
Zalm: "In alle andere gevallen wordt het, na belastingheffing, in beslag genomen".
pp: "U lijkt hiermee wel in het voetspoor van uw collega Remkes te willen treden, hè?"
Zalm: "U bedoelt?"
pp: "Het lijkt alles bij elkaar wel of het kabinet een grote schoonmaakactie is begonnen".
Zalm: "We doen wat we kunnen. U moet niet vergeten dat we internationale verplichtingen hebben om het milieu schoon te krijgen. Ons inziens is dit een goed begin. Laten we wel zijn: een crimineel milieu is geen schoon milieu".
pp: "Hoewel dat criminele milieu zelf al een aardige schoonmaakactie achter de rug heeft, toch?"
Zalm: "Hm, ik geloof dat uw vijf minuten nu wel om zijn".
pp: "Nu u het zegt! Ze zijn schoon op!"

Labels: ,