Zalm aan de lijn.

De wat suffige zondagsstemming wordt rinkelend onderbroken door de telefoon.
pp: "Mogge, met de redactie van peterspagina".
Zalm: "Met Zalm hier, ook u een goedemorgen".
pp: "Tjonge, dit is nu al de tweede keer dat uzelf belt!"
Zalm: "Ja, ik had de laatste dagen eigenlijk een telefoontje uwerzijds verwacht. U bent toch niet ziek of zo, waardoor u was verhinderd mij te bellen?"
pp: "Nee meneer Zalm, het gaat prima, was er wat aan de hand dan?"
Zalm: "Me dunkt! Ik had sterk de indruk dat uw semi-journalistieke codes ervoor zorgden dat u de juiste keuzes maakt aangaande vraagstellingen betreffende de maakbaarheid der samenleving. En op dat gebied meen ik oprecht mijn best te hebben gedaan de afgelopen dagen".
pp: "Dat zal best wel, maar ik kies zelf waar ik over schrijf. Maar wat heb ik volgens u dan gemist?"
Zalm: "Heel wat, amice, heel wat!"
pp: "Ach heer Zalm , doe me een lol en noem me geen amice. Wat moeten mijn vrienden wel niet van me denken".
Zalm: "Excuseer. Ik veronderstelde een band met u te hebben gezien de telefoongesprekken die wij met elkander mochten voeren."
pp: "Dat zie ik toch anders, maar vertel, wat heeft u nu weer recht te zetten".
Zalm: "Wat valt me dat van u tegen. Bent u werkelijk niet op de hoogte van het royale gebaar dat ik en mijn collega's hebben gemaakt betreffende de kwestie van de koopkracht?"
pp: "U bedoelt dat u en uw companen drie jaar lang de koopkracht hebben laten dalen en nu met een fooitje wat minimale reparaties aan gaat brengen?"
Zalm: "(Zucht...) Anderhalve percent, meneer, anderhalve percent! Daar heeft zelfs de Volkskrant ons mee gecomplimenteerd!"
pp: "Meneeer Zalm, ieder zijn werkelijkheid. U weet toch ook wel dat cijfers en feiten vaak heel verschillende grootheden zijn?"
Zalm: "De cijfers liegen nooit!"
pp: "Nee, en ministers altijd".
Zalm: "U heeft mij nooit op een leugen kunnen betrappen".
pp: "Nee, dat hebben andere gedaan, weet u nog? Of is ook uw arme harde schijf overbelast geraakt van dat gepruts met cijfers?!"
Zalm: "Past u op uw woorden! U zult mij nog dankbaar zijn als wij de kabinetsperiode met een sluitende begroting kunnen afronden".
pp: "Daar zullen alle mensen die slecht met hun huidige budget kunnen rondkomen wel anders over denken".
Zalm: "Mwah... zoals u zelf al zei: ieder zijn werkelijkheid".

Meer Zal aan de lijn? Zie Zalmcodes en Constructiefoutje of Premiercode.

Labels: