Zalmsnippers.

Telegraaf: Kamer roept Zalm bij zich. NRC: Zalm had Verdonk moeten stoppen. Het AD: Zalm: schuld eerlijk verdeeld. Telegraaf: Zalm: D66 aan zet.
Elsevier: Jammer en onterecht.
Het was natuurlijk verrekte moeilijk maar de redactie kreeg onze parlementaire correspondent toch nog even aan de telefoon.
Zalm: "Jaha, zegt u het eens."
pp: "Hoe vond u dat nou om door de Kamer opgeroepen te worden?"
Zalm: "Ach, waarom niet hè? Kijk, ik was toch in de buurt dus als ik dan die parlementariërtjes blij kan maken...."
pp: "U voelde zich niet op het matje geroepen?"
Zalm: "Zo zie ik dat niet. Het hoort bij onze taak verantwoording af te leggen en ja, desnoods op afroep."
pp: "En u voelt zich ook niet bezwaard door de opmerking van Jozias dat u Verdonk had moeten stoppen?"
Zalm: "Daar heeft u een punt. Nu heeft Jozias wel makkelijk praten achteraf. Hij weet net zo goed als ik dat dat me.. , ik bedoel, mevrouw Verdonk is één van onze standvastigste partijgenoten. Een rots in de branding en als dan zo'n gevaarte recht door zee op je afkomt moet zelfs een zalm wijken."
pp: "Nu is dat wel een beetje ten koste gegaan van Ayaan, vind u niet?"
Zalm: "Hoe bedoelt u? Ik dacht dat zij er prima op vooruit is gegaan. het lijkt mij dat in deze kwestie de schuld eerlijk is verdeeld."
pp: "Ik volg u weer even niet. Ayaan is weg en Rita zit er nog. Noemt u dat eerlijk verdeeld?"
Zalm: "Hm, tja, nou u het zegt. Daar zit wat in. Rita is natuurlijk een stuk slechter af. Ze staat nog volop bloot aan kritiek terwijl Ayaan lekker haar ding kan doen in Amerika. Misschien moet ik daar dus nog op terug komen."
pp: "Dat is u al eens eerder overkomen hè?"
Zalm: "Nu volg ik u niet..."
pp: "Laat maar weer. Hoe gaat alles nu verder, denkt u?"
Zalm: "Ach, dat loopt allemaal vanzelf. D66 mag dit klusje klaren. Prachtig trouwens te zien hoe die mevrouw van der Laan de voorzet van mevrouw Halsedinges inkopte. Het zal D66 verder verdelen en voor ons maakt het niet uit of we nu met of zonder dat partijtje verder moeten."
pp: "Denkt u echt?"
Zalm: "Natuurlijk mijn beste..."
pp: "Ho, ho, ik ben u beste niet! Daar hebben we het al eens eerder over gehad!"
Zalm: "Wat u wilt, maar om verder te gaan: het maakt dus niet uit. De beste plannen van ons kabinet kwamen niet van D66 en aan voldoende steun heeft het ons nooit echt ontbroken. Het wordt er alleen maar beter op, de vergaderingen op vrijdag zullen eens stuk korter worden en dan kunnen we eindelijk eens lekker opschieten en ons majestueuze werk volbrengen."
pp: "Ik denk niet dat iedereen het daar mee eens is."
Zalm: "So what, kerel, so what! Tot op heden heeft ons dat geen strobreed in de weg gelegd. Nee, let u maar op, ook zonder dat partijtje staan wij samen sterk, zo van eendracht maakt macht, voorwaarts en niet vergeten, ja, op naar het licht!!!"
pp: "Eh... meneer Zalm, dat zijn teksten die historisch gezien niet zo bij u passen."
Zalm: "Ach, het is allemaal taal. Prachtig instrument die taal. Kun je werkelijk alle kanten mee op. En wie weet vandaag de dag de historische betekenis nog van die teksten? Niemand toch? Mocht het de media niet bevallen dan zet ik het morgen wel weer even recht."
pp: "Nou, u kunt wel ze..."
Zalm: "Zeg, sorry kerel, maar ik moet weer aan de slag. Er moet nog wat achter de schermen geregisseerd worden, als u begrijpt wat ik bedoel."
pp: "Ik ben bang van wel...."
(Naschrift / pp: "Neem me nie kwalijk dat ik even terugbel, ik hoop niet dat ik u wakker maak."
Zalm: "Dat kan helemaal niet, ik ben altijd al wakker."
pp: "Ja, ja, maar hoe nu verder? De Kamer wil snel verkiezingen."
Zalm: "U wilt niet luisteren, is het wel? Had ik niet gezged dat we zonder D66 ook prima verder kunnen? Beter zelfs. En wat de Kamer betreft: maakt niet uit wat ze willen. Waar denkt u dat die gesprekken van onze Rita met Eerdmans en Pastors voor nodig waren?"
pp: "Maar u zei toch dat u de val van uw kabinet jammer en onterecth vind?"
Zalm: "(grote zucht) U heeft niet veel verstand van de politiek, hè?"

Labels: