De grote zalmtrek.

Groot nieuws? In diverse kranten is te lezen dat staatssecretaris Schult (VVD) de politiek gaat verlaten. En passant wordt ook vermeld dat zij niet de enige is. Er vertrekken meer VVD'ers, waaronder ons aller Zalm. Dat willen we graag bevestigd zien, dus de telefoon maar weer eens gepakt.
Zalm: "Met Zalm hier, zegt u het maar."
pp: "Wij hebben vernomen dat u voornemens bent de politieke arena te verlaten."
Zalm: "Ja, zoiets heb ik ook gelezen."
pp: "Kunt u zeggen of het verhaal klopt?"
Zalm: "Tja, dat zou ik kunnen zeggen, maar het lijkt mij beter dat niet te doen."
pp: "En waarom dan niet?"
Zalm: "Ach, u weet ook wel dat ik veel gezegd hebt, dat ik later onder druk van suggestieve publikaties heb moeten corrigeren."
pp: "Maar als het gewoon waar is dan valt er toch niks te corrigeren?"
Zalm: "U bent werkelijk heel naïef. Zo zit het leven niet in mekaar."
pp: "Maar gaat u nu wel of gaat u nu niet?"
Zalm: "(grote zucht...) Laat ik het zo formuleren: Ik overweeg na jaren trouwe dienst eens wat anders te gaan doen."
pp: "Het is genoeg geweest?"
Zalm: "Het is nooit genoeg geweest!! Zolang de staatskas niet op een ruime winst staat, valt er nog heel wat werk te verrichten."
pp: "En dat werk wilt u aan anderen overlaten? Dat lijkt me niets voor u."
Zalm: "Ach, weet u, ik heb ervaren dat anderen het altijd beter denken te weten. U bent daar zelf een opvallend voorbeeld van. Welnu, misschien wordt het tijd dat u dan ook eens aan de slag gaat."
pp: "Neuh... dat lijkt me niet wijs, ik ben nog slechter in rekenen dan u."
Zalm: "Kijk eens aan! Terugkrabbelen hè? Als het er op aan komt kan het nederlandse volk dus niet op u rekenen!"
pp: "Meneer Zalm, ik gun het nederlandse volk rust! Vooral in de portomonnee. Uw vertrek draagt daar een goed centje aan bij en dat wil ik graag zo houden."
Zalm: "Aahh... rust.... welnu, dat heb ik eigenlijk ook wel verdiend."
pp: "Ja, ja, u heeft veel verdiend, dat is waar."
Zalm: "Goed dan, ik heb mijn besluit genomen. Ik stop ermee. Alleen al de zalige gedachte dat ik dan niet langer gestoord wordt door dit soort idiote telefoongesprekken.....!"
pp: "Heer Zalm, die zullen we missen, maar ik steun uw besluit van harte."
Zalm: "Oh? Werkelijk? Dat is dan voor het eerst, valt me reusachtig van u mee."
pp: "Prettige dag verder."

Labels: