Carpe code \|/

Met dank aan weblogger Menno Lanting, las ik een artikeltje over de pluk-code. Nee, denk nou niet meteen dat dit de alom bekende gedragscode is van menig topbestuurder en waar geen code Tabaksblat tegen helpt.
Het blijkt om een nieuwe service van de KPN te gaan. De bedoeling is dat er in advertenties en op reclame langs de weg codes vermeld staan. Je kan dan die code sms-en en je ontvangt nadere informatie over het geadverteerde item. Erg handig want dan hoef je niet de je hele drukke dag uit je blote hoofd te onthouden dat je 's avonds thuis die mooie reisaanbieding nog eens moet opzoeken maar waar je de naam en telefoonnumer (of mail-adres) natuurlijk bent vergeten. Mooie bijdrage van de KPN om onze mahsro-code te ontlasten.
Dat het een pluk-code wordt genoemd is de spijker op zijn kop slaan. Kennelijk moet er met reclame nog meer worden verdiend en de KPN pikt daar een graantje van mee. In zoverre komt het dan weer wel overeen met de graai- en grijpmentaliteit van eerdere genoemde topbestuurders.
Het gaatje in de markt hoopt men te vullen dankzij het gat in de hand van menig consument. Wordt het niet eens de hoogste tijd voor een "gebakken lucht"-code? Alle nieuwe producten of diensten waar de consument niet echt heeft gevraagd worden òf geheel gratis aangeboden, òf volledig verboden. En al helemaal als het om de zoveelste code is die ons geheugen volkomen overbodig belast.

Labels: ,