De mahsro-code. \|/

Na de Da Vinci-code, de omgangscode, de morse-code en de code van de 7 dwergen wil ik het hier ff hebben over de mahsro-code.
De wat???? Jawel, de
mahsro-code. Nix bijzonders hoor, het blijkt een hele gewone alledaagse code te zijn. Meer en meer mensen kennen hem (of is een code een "haar"?).

De code staat voor: Mijn Arme Harde Schijf Raakt Overbelast. Met codes.
Kijk, vroeger (lang, lang geleden, lieve lezertjes)had een mens niet zoveel aan codes en nummers te onthouden. Je huisnummer (er waren toen nog zo weinig mensen op deez aardbol dat het zelden de drie getallen te boven ging) en als je het wat beter had ook nog je telefoonnummer (toen nog meestal 1 nummer en niet ook nog eens die van je mobieltje).
Maar nu! Je pincode, je chip-code, je wachtwoorden op de pc, je inlog-code van de pc op je werk. En dat is dan nog overzichtelijk want er zijn mensen die ook nog codes en wachtwoorden moeten onthouden van hun credit-card (bofferds!), inlognummer van internet-bankieren, de code van hun bankkluis (superbofferds!), de code van de toegangsdeur in het tehuis waar oma zit opgesloten (die boft niet) en natuurlijk sofi-nummers, klantnummers en ga zo maar door.
Nu zit mijn harde schijf, ofwel het complexe gebeuren dat zich in mijn hersenpan bevindt, niet zo in elkaar dat ik met een simpele druk op een knopje het gewenste nummer tevoorschijn kan toveren. En die hele rits onthouden lukt mij niet. Er dreigt so-wie-so een overbelasting van mijn harde schijf: hoe ouder je wordt hoe meer je te herinneren hebt en de hoeveelheid indrukken en informatie (meer onformatie kan je wel zeggen) die op je af komt is telkens een-onsje-meer zonder dat aan je gevraagd wordt of dat wel mag.
Het zal allemaal wel zijn nut hebben en laten we eerlijk zijn: we voelen er natuurlijk helemaal niets voor om tot 1 nummer te worden teruggebracht. Dat zou wel een oplossing zijn; je bent Pietje Puk en je hebt nummer zus-en zo, waarmee je identiteit vastligt en bruikbaar is voor wat-dan-ook. Maar goed, wie gaat bepalen welk nummer je dan krijgt. We zijn, misschien wel terecht, bang dat daarmee een veel te vergaande controle over het individuele doen en laten een feit wordt.
Dus: nog meer nummers? Hoe meer, hoe lastiger de controle?
En hoe moet het dan ondertussen met mijn
mahsro-code? Het is nu al zover dat ik me ingeschreven heb voor een geheugen-training, ben alleen vergeten bij wie en wanneer mijn eerste afspraak is.
Wie heeft er een oplossing? Mijn hersenpan begint over te koken. Hoe gaan anderen daar toch mee om? Dat wil ik wel eens weten, in de hoop dat die informatie er nog bij kan..........

Labels: ,