Onorthodox kiezen <>

(g.l.t. 2 min.; links: 30 min.)
Op die zondagen dat ik vroeg naar mijn werk fiets, overvalt me soms een stukje nostalgie. De immense leegte van de straten doet me soms denken aan de autoloze zondagen. Ooit bracht me dat hier op het idee, dat soort dagen in te voeren als bijdrage aan de terugdringing van de CO2-uitstoot. Via een onnavolgbare hink-stapsprong leidde het beeld van lege wegen tot een oplossing voor het fileprobleem: sluit gewoon wat wegen af. Dit soort oplossingen zijn zeker onorthodox te noemen. Voor velen zijn ze wel zo onorthodox dat ze als volslagen idioot worden afgeserveerd. De redactie is zo eigenwijs te denken dat er vaak andere belangen spelen, waardoor velen hun vingers niet wensen te branden aan onorthodoxe ideeën.
Toch veerde ik op bij het bericht dat wegwerkzaamheden de filedruk verminderden. Zie je wel, dacht ik. Zodra er een stuk weg wordt afgesloten omdat de schop er zo nodig in moet, zijn er ineens minder files. Dus wat mankeert er aan het idee om so-wie-so wegen af te sluiten? Zo'n idee is toch minstens net zo goed als al die andere vreemde ideeën? Zelfs de voormalige minister van Verkeer en Waterstaat vroeg haar ambtenaren om fantasierijke plannetjes en menig weblogger meende daar aardig wat aan toe te voegen.
De trouwe lezer van dit weblog weet dat de redaktie een warm voorstander is van out-of-the box denken. Inmiddels is men op meerdere terreinen er van overtuigd dat die manier van denken tot leuke oplossingen kan leiden. Nu moet er echter nog één belangrijke stap worden gemaakt. Het is zonde van alle tijd en energie die wordt gestoken in brainstorm-sessies tenzij .....; het is geld over de balk smijten aan prijsvragen voor out-of-the box ideeën en ambtenaren die onorthodoxe plannetjes mogen bedenken tenzij......
Tenzij er nu ook eens onorthodoxe keuzes worden gemaakt. Dat kan als er meer ruimte wordt gegeven voor het voordeel van de twijfel, in plaats van vasthouden aan de angst van de onzekerheid. In het geval van fileproblemen en CO2-uitstoot helpen halve maatregelen niet. De knoop wordt niet doorgehakt maar met een figuurzaagje een beetje bijgewerkt.
Waarom worden onorthodoxe keuzes vrijwel alleen gemaakt in omstandigheden waar de nood hoog is? Waarom worden dat soort keuzes niet gemaakt als er nog geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn? Misschien ben ik te ongeduldig. Wellicht leidt de opvatting dat out-of-the box denken goed is, tot een evolutie in het menselijk denken die er toe zal leiden dat er ook out-of-the-box keuzes worden gemaakt.

Labels:

2 Reacties

19 februari, 2007 12:51, Anonymous Joris van Vuure schreef...

Zelf woon ik aan de rand van de Amsterdamse binnenstad. Het verkeer van de autoloze zondag wordt op die dag langs mijn deur geleid. Dat betekend voor mij van 5:00 tot 2:00 een file voor de deur in twee richtingen. Dat is 22 uur frustratie en uitlaatgassen om de hoek.
milieuorganisaties hebben metingen gedaan op de Prins Hendrikkade en tevreden vastgestelt dat een autoloze zondag werkt. Ik heb ze gevraagd om dat bij mij voor de deur voortaan ook te doen en de resultaten samen te voegen.
Dergelijke symboolpolitiek kost een berg maar dan heb je ook wat.

 
19 februari, 2007 12:57, Blogger Peter schreef...

@joris: Tja, fraai staaltje nederlandse maakbaarheid. Nooit hele oplossingen, maar halve maatregelen.
Autoloos moet dan ook helemaal autolooos zijn. Een paar straten autovrij maken en de rest niet, dat schiet niet op. Met bizarre gevolgen vandien, zoals bij jou voor de deur.
Ik hoop dat mijn stukje duidelijk maakt dat symboolpolitiek dus geen zoden aan de dijk zet.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home