Hoe grijzer, hoe wijzer?


Wie herinnert zich niet dat je als pakweg 16-jarige mensen van boven de 50 al "oud" vond. En mensen met grijs haar die hadden vast niet lang meer te leven. Met zo'n opvatting valt nog te leven, omdat iedereen weet dat ook 16-jarigen ooit eens hun grijze haren zullen tellen. Vervelender is de diskussie over wat de vergrijzing de samenleving zal gaan kosten. Gelukkig is daar onze eigen JeePee die daar ineens een ander licht over wil laten schijnen. Heeft hij zijn eigen eerste grijze haartjes ontdekt?
Balkenende: "Het valt wel mee. kan ik u zeggen, sinds kort duikt er af en toe slecht één klein grijs haartje op en die wordt à € 30,- door mijn kapper keurig verwijderd. Nee, wij moeten de bevolking ontgroenen! Want laten we eerlijk zijn, het zijn net kinderen. Ze willen van alles maar ze hebben geen idee wat het kost. Ik heb nu een wetsontwerp in de maak waarin geregeld wordt dat iemand pas na een onrgroeningsritueel volwaardig lid van de samenleving kan worden. Eerst laten zien wat men zo allemaal kan doorstaan voor men toetreedt tot de echte maatschappij. Die zit, zoals wij allen weten, vol met ontberingen en tegenslagen. Dus wie een ontgroening aankan, kan ook de maatschappij aan. En het is nog leuk ook! Ikzelf hen als student een ontgroening mogen smaken. Dat was erg leuk. Ik kan me nog goed de climax herinneren. Ik kreeg een zak over mijn hoofd en wie dat het langste volhield kreeg een prijs. Na enige tijd ontstond er zuurstof tekort in mijn hersenen. Ik weet niet precies meer wat er toen gebeurde maar toen de zak werd weggetrokken was ik ineens minister-president. Dus u ziet: ontgroenen kan een mens opstuwen in de vaart der volkeren!"
(Wat zei Balkenende werkelijk? Klik hier voor de inhoud van het Telegraaf-artikel)