Dag 224 Macht

"Wees jezelf, en gebruik de macht die je hebt". Het was al laat en het gesprek werd van weerszijden met redelijk dubbele tong gevoerd, maar daarom was het nog niet minder waar.

Sinds 20 april 2006 heb ik namelijk macht. Toen werd ik geïnstalleerd als gemeenteraadslid in Den Haag. En zoals zo vaak gebeurd bij het behalen van een streven viel het in eerste instantie best wel tegen. In eerste instantie werd ik overvallen door de enorme massa aan informatie die je kreeg, en geacht werd te hebben. Misschien zorgde dat er ook voor dat ik al mijn ideeën kwijt was. Ik had geen flauw idee meer wat ik eigenlijk wilde. Een onaangenaam gevoel en uiterst onhandig bij het toepassen van de recent verworden machtspositie.

Een goede vakantie deed wonderen wat dat betreft, dus nu kan ik me toe gaan leggen op het uitoefenen van macht. Het enige dat me in de weg zit is grenzeloze relativering en (valse?) bescheidenheid. Wat maakt het allemaal uit? Zit er wel iemand te wachten op mijn
vragen? Wat voegt het allemaal toe? Ik heb vastgesteld dat het irrelevante relativeringen zijn. Mijn eigen opvattingen ten spijt moet ik geloven dat de wereld maakbaar is.

Maakbaarheid. Een achterhaald concept dacht ik, niet meer van toepassing op een gefragmenteerde wereld waar bestuurders zonder succes greep op willen houden. Hoe waar dat ook mag zijn, als je wat wil veranderen is het een onwerkbare visie op de samenleving. De onmogelijkheid tot effectieve machtsuitoefening slaat alle ideeën dood en je reduceert jezelf tot een marginale toetser. Daar ben je niet voor aangenomen natuurlijk. Ik heb macht en die moet ik gebruiken voor het bereiken van mijn idealen. De wereld is maakbaar en ik ga het beter maken.

Labels: