Lijntjes maken /*\

Minister Peijs: "Wat zegt u? Is er nog meer na Almere?"
Tja, dat is het bedroevende resultaat van jarenlang ondermaats onderwijs. Wie kan nog het bekende rijtje plaatsen in de provincie Groningen opnoemen dat je vroeger bij aardrijkskunde uit je hoofd moest leren? De minister lijkt dat rijtje niet te kennen. En nu wil ze geld dat bestemd was voor een hoge snelheidstrein naar het noorden gebruiken om het fileprobleem tussen Amsterdam en Almere op te lossen. Hoe groot kan je een land maken?
Er blijken echter hier en daar nog wat fanatieke veenkolonisten te wonen in het achterland van Almere en die zijn vreselijk boos.
Minister Peijs wil niet meer aan een snelle lijn naar het noorden omdat het veel te duur gaat uitpakken. De 2e kamer wil echter opnieuw onderzoek naar de mogelijkheden, ook al gaat dat wat kosten (Dijksma: "Het is de minst dure oplossing.")
Wat nu te doen? Eerdere maatregelen om het onherbergzame, kale noorden enig leven in te blazen zijn een stille dood gestorven: de daarheen verplaatste asielziekerscentra zijn zo goed als leeg, vergrijsde junks erheen sturen stuit op verzet van de lokale bevolking. Dat je treinen ook in kan zetten voor andere zaken dan gedwongen deportaties komt niet bij de regering op (!).
Terug naar de essentie: mag Peijs het geld anders besteden?
De redactie hier meent van wel. Maar niet zoals de minister het zelf had gedacht.
Een snellere verbinding naar de veenkoloniën hoeft niet. Een grotere frequentie van intercity's en herstel van opgeheven lokale lijnen lijken mij genoeg. Dat kost wat en dat mag ook als je wonen en werken op een voor het milieu verantwoorde wijze serieus neemt.
De randstedelijke fileproblemen worden aangepakt met een volledig gratis openbaar vervoer, dat wordt verrijkt met meer schoonrijdende bussen. Kost ook wat en dat mag ook als je....etcetera. (Zie ook in rechterkolom onder Krenten uit de pap bij Blije Vlaming)
Wie gaat deze motie indienen en gaat daarmee over tot de orde van de dag?

Labels: