Nederland gidsland.

Nederland als loods in roerige wateren? Balkenende zou het graag zo zien. En het moet gezegd: het lijkt er op dat Nederland onder zijn leiding zich zeker ontwikkelt tot gidsland als het gaat om het duurder maken van publieke diensten door die over te leveren aan het de "heilzame" werking der vrije markt. Het openbaar vervoer, de thuiszorg, de energievoorzieningen en de telefonie zijn fraaie voorbeelden.
Dat het vrije marktmechanisme ook zo zijn vervelende kantjes heeft, daar is men zich wel van bewust, dus doet men wel voorzichtig aan met privatiseren. Stapje voor stapje, dienst voor dienst. Bovendien moet de NMa (
Nederlandse Mededingingsautoriteit) de boel een beetje in de gaten houden, zodat er geen monopolies en concurrentievervalsing kan ontstaan. Tja, die Balkenende; hij wil wel dat we aan de goden worden overgeleverd maar dat moet wel goed gecontroleerd gebeuren. Zo loopt hij wel het risico dat Nederland nooit gidsland zal worden als het op voortvarendheid aankomt.
Mooi voorbeeldje is het loodswezen. Dat is nu één dienst die voorlopig niets te duchten heeft van concurrenten. Op de een of andere manier is het de loodsdienst gelukt gespaard te blijven van vrije marktperikelen. Pas in 2019 zullen de loodsen hun monopoliepositie moeten opgeven. Daar heeft Balkenende natuurlijk een beetje de pest over in. Om zijn gram te halen krijgt de NMa nu de opdracht
de tarieven van het loodswezen in de gaten te houden. Allemaal met mooie bedoelingen om de verhouding tussen prijs en kwaliteit op elkaar afgestemd te krijgen.
Waarom toch? Doen die loodsen dan maar wat? Sturen ze soms te weinig gifschepen naar Afrikaanse landen?
Ik had tot nu toe het idee dat het loodswezen haar werk redelijk goed deed. Je moet er niet aan denken dat Balkenende dat werk gaat doen. Dat zou tot gevolg hebben dat menig stukje natuur een schroothoop van scheepswrakken zou worden, want hoeveel hij wel niet met een kluitje in het riet heeft gestuurd is werkelijk onvoorstelbaar.
Ondertussen verandert er wel iets in de tarieven van het loodswezen. De tarieven in Rotterdam gaan omlaag, in het Harlingen en Delfzijl gaan ze omhoog. Dat is wel een prima aanpak. Ten koste van alles moet natuurlijk voorkomen worden dat het noorden des lands opgenomen wordt in de economische vaart der volkeren. Waar kan je anders nog een
idyllisch gelegen woonboerderijtje kopen om af en toe kan uitrusten van dat hectische randstedelijke bestaan?
Wat zullen we, na de verkiezingen, het richtinggevende werk van onze hoofdloods JP missen.