De winkel van sinkel. /*\

Het is bijna zover: de santekraam van de overheid is bijna uitverkocht. Nu is het OV-bedrijf Connexxion aan de beurt. De vakbond is ineens erg boos, hoewel men al lang wist dat het een keer stond te gebeuren. Lekker op tijd!
Wat eigenlijk veel bedenkelijker is, is de koers die de de regering vaart met betrekking tot de privatisering van overheidsdiensten. Die is nog steeds "volle-kracht-vooruit", terwijl er ondertussen genoeg bekend is om even voor anker te gaan en wat bedenktijd in te lassen.
De spoorwegen en de energiebedrijven zijn daar voorbeelden van.
Dat privatisering de consument voordeel zal brengen is tot op heden niet waar gemaakt. Het is er alleen maar duurder op geworden terwijl de service er op achteruitgaat. (Treinkaartje duurder, minder treinen en meer uitval; energienota duurder, slechte klantenservice en meer stroomstoringen).

Dit soort resultaten houdt de diskussie over privatisering alleen maar levendig. De beoogde effecten op werkgelegenheid, milieu en consumentenbelangen lijken helemaal niet zo zeker haalbaar als wordt beweerd. Ook negatieve bijverschijnselen krijgen nauwelijks aandacht. Bovendien zij er twijfels over het nut voor de overheid. En waarom wel lokale overheden opgeroepen rustig aan te doen (Brinkhorst april 2006) terwijl de centrale overheid rustig blijven uitverkopen?
In het specifieke geval van Connexxion komt bovendien helemaal ongelegen. Hun inter-liners zijn toch een prima alternatief voor vlotte lange afstandsverbindingen, busvervoer is toch een prima middel bij de filebestrijding? (Vorig jaar was een proef met gratis busvervoer tussen Leiden en Den Haag nog een groot succes).
Hoe creatief kan je zijn als je alleen maar op de centen let. Minister Zalm lukt dat in ieder geval niet.

Labels: