Burgerlijke internep site.

(g.l.t. 3 min. links: 30 min.)
Leuke initiatieven vind je soms op internet. Wel even oppassen, want hoe leuker het is, hoe groter de kans dat het om een 'canard' gaat.
Mooi voorbeeld is de site www.lastvandeburger.nl . Hier mogen ambtenaren hun beklag doen over de klagende burger. Een reactie op tal van door de overheid ingestelde meldpunten en klachtenprocedures. De hoeveelheid en de soort klachten die ambtenaren te verwerken krijgen lopen de spuigaten uit en menig ambtenaar is daar kotsziek van, topambtenaar Hoogervorst voorop. Toen ik het colofon van die site las, werd meteen duidelijk dat het hier om een goed doortimmerde grap gaat. Alleen al de mededeling dat het hier om een 'burgerlijk initiatief' gaat, als tegenwicht voor het zogenaamde 'burgerinitaitef' zegt al genoeg. Prima site overigens, die de arrogantie van de macht in kaart brengt. Volgens de ene krant is de site een doorslaand succes, een ander medium weet te melden dat ambtenaren vooralsnog mondjesmaat reageren op het initatief.
Voor alle zekerheid toch even een ambtenaar opgezocht om eens te horen of men werkelijk zo'n last heeft van de klagende burger.
pp: "Waar heeft u het meeste last van?"
Ambtenaar: "Nou, vooral van de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt. De burger weet goed de weg naar het klachtenloket te vinden. Tegelijkertijd wil de burger dat we met minder mensen het werk doen, dus we krijgen het ongelooflijk druk."
pp: "Is dat alles?"
Ambtenaar: "Nee zeg, hou op. U moest eens weten wat voor klachten we hier te verwerken krijgen. Laat ik u één voorbeeld geven. Van de week kwam hier zo'n burgermannetje klagen over het feit dat hij nooit werd uitgenodigd voor Lingo, u weet wel dat spelletje op tv. We hebben hem uitgelegd dat wij daar niet over gaan, maar dat wilde meneer niet begrijpen. Hij dacht dat zowel het CDA als de PvdA in de redactie van dat programma zaten, sterker nog: hij voelde zich genegeerd door onze minister-president. Nu zijn wij verplicht klantvriendelijk te werken, dus hebben we hem uitvoerig uitgelegd dat de regering niets met Lingo heeft te maken. Daar begreep hij helemaal niets van en dreigde naar de Nationale Ombudsman te stappen als wij zijn deelname aan het programma niet onmiddelijk in orde zouden maken. Hij zou ons desnoods voor de rechter slepen omdat we zijn kans een BN'er te worden ontnamen."
pp: "Hoe heeft u het uiteindelijk opgelost?"
Ambtenaar: "Opgelost? Wat denkt u wel! We hebben belangrijker zaken te doen hier. We moeten wegen aanleggen, wetten maken, waarden en normen uitvoeren. We hebben, naar goed voorbeeld van één van onze ministers, meneer onze middelvinger laten zien."
pp: "Tjonge, u heeft er echt last van, hè?"
Ambtenaar: "Ja, en dit soort types kunnen we nog wel aan, maar de ergste zijn degenen die het tot in de 2e Kamer weten te schoppen. Wat dat betreft houden we hier ons hart vast voor de uitslagen van de aanstaande verkiezingen."

Wat denkt u? Was dit gesprek fake? En hoe zit dat met die lastvandeburger-site?

0 Reacties

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home