Maakbaarheid op een rijtje /*\
(g.l.t. 4 min.; links: 5 min)
"Eigen schuld, dikke file". Dat had net zo goed boven een artikel in het AD kunnen staan, waarin een onderzoek naar het geringe succes van de 80-km zones wordt gepubliceerd. De criticasters van deze zones zullen teleurgesteld zijn, want niet die zones zelf, maar de automobilisten hebben schuld aan de tegenvallende resultaten. Even de conclusies op een rijtje:
1. 'Automobilisten gaan zoveel mogelijk rechts rijden en veroorzaken files door tijdens het invoegen te veel te remmen. Mensen blijven rechts rijden (....) en zich aan de verkeersregels willen houden'.
Tja, daar had Rijkswaterstaat natuurlijk niet op gerekend. Het is ook een betrekkelijk nieuw fenomeen dat automobilisten zich ineens aan de regels gaan houden. Die 80-km zones mogen dan niet zo succesvol blijken, de campagne die waarschuwt voor onnodig links rijden is wel aangeslagen. Met averechtse gevolgen en dus mag Rijkswaterstaat nu weer een campagne bedenken om de automobilist de linkerrijstrook op te jagen.
2. 'De problemen blijken erger te worden omdat de automobilisten relatief veel afstand houden. Daardoor zijn files langer en duurt het ook langer voor ze oplossen'
De campagnes tegen het bumperkleven hebben blijkbaar hun vruchten afgeworpen. Maar dat is dan weer niet goed in de 80 km-zones. Ze moeten ondertussen bij Rijkswaterstaat knettergek geworden zijn. Want met welke campagne moet men nu weer het rijgedrag in goede banen zien te krijgen?
Misschien moet men eens onderzoeken waarom alleen op de A10 bij Amsterdam-West de 80-km zone wel succesvol is: minder files dan op andere plekken en schonere lucht. Wellicht houden Amsterdammers zich meer aan hun wat anarchisticher tradities en lappen ze campagnes en verkeersregels aan hun laars?
1. 'Automobilisten gaan zoveel mogelijk rechts rijden en veroorzaken files door tijdens het invoegen te veel te remmen. Mensen blijven rechts rijden (....) en zich aan de verkeersregels willen houden'.
Tja, daar had Rijkswaterstaat natuurlijk niet op gerekend. Het is ook een betrekkelijk nieuw fenomeen dat automobilisten zich ineens aan de regels gaan houden. Die 80-km zones mogen dan niet zo succesvol blijken, de campagne die waarschuwt voor onnodig links rijden is wel aangeslagen. Met averechtse gevolgen en dus mag Rijkswaterstaat nu weer een campagne bedenken om de automobilist de linkerrijstrook op te jagen.
2. 'De problemen blijken erger te worden omdat de automobilisten relatief veel afstand houden. Daardoor zijn files langer en duurt het ook langer voor ze oplossen'
De campagnes tegen het bumperkleven hebben blijkbaar hun vruchten afgeworpen. Maar dat is dan weer niet goed in de 80 km-zones. Ze moeten ondertussen bij Rijkswaterstaat knettergek geworden zijn. Want met welke campagne moet men nu weer het rijgedrag in goede banen zien te krijgen?
Misschien moet men eens onderzoeken waarom alleen op de A10 bij Amsterdam-West de 80-km zone wel succesvol is: minder files dan op andere plekken en schonere lucht. Wellicht houden Amsterdammers zich meer aan hun wat anarchisticher tradities en lappen ze campagnes en verkeersregels aan hun laars?
Merkwaardig is wel de conclusie in het genoemde artikel dat fileproblemen veroorzaakt worden door het rijgedrag. Als alle eerdere campagnes nog steeds die files niet van de weg krijgen, blijft er nog maar één mogelijkheid over. Wijs de automobilist op het geluk dat hem/haar ten deel zal vallen als er niet gereden wordt. Geen ergernissen meer in je hoofd over de file zelf en het rijgedrag van je medeweggebruikers. Een veel substantiëlere bijdrage aan de beperking van CO2-uitstoot, dan langzaam rijden ooit voor elkaar zal krijgen. En in bus of trein eindelijk weer eens tijd voor een leuk boek. Geen gechagrijn meer achter het stuur, maar genieten van de humor die de komende Boekenweek gaat bieden.
Kom op, Rijkswaterstaat! Eerdere campagnes over onnodig links rijden en bumperkleven hebben succes gehad. Nou deze nog: 'Blij dat ik niet rij'.
Labels: Maakbaarheid
0 Reacties
Een reactie posten
<< Home