Keuze voor de verlichting <>

(g.l.t.: 1 min.; links: 6 min.)
Ze moeten mensen niet zo in de war brengen. Zelf ben ik maar een simpele ziel. Al gaat er heel af en toe een lampje bij mij branden, je kan niet zeggen dat ik tot de meest briljante, verlichte geesten hoor. Dus u begrijpt wel waarom ik in de war raak als ik voor twee verschillende keuzes wordt geplaatst.

Net als er door heel het land allerlei wedstrijden beginnen, wie de mooiste kerstverlichting heeft, maakt de stichting Natuur en Milieu de nominaties bekend van de tien lelijkst verlichte plekken. Een actie om mensen bewust te maken van het gegeven dat de nacht hier elk jaar zo'n drie procent lichter wordt, waardoor nachtdieren in de war raken, mensen slechter slapen en een mooie sterrenhemel slecht te zien is. De lichtbronnen van dit kwaad zijn schitterende reclamezuilen, stralende kantoorgebouwen, lichtgevende bouwputten en helverlichte snelwegen. Ik heb de tien genomineerde plekken eens bekeken en wat staat er niet bij? De kerstverlichting! Da's toch een beetje raar. Juist in de donkerste maand van het jaar raakt het natuurlijke nachtgebeuren toch ernstig ontregeld door die miljoenen kerstlichtjes?
Nu kan het best zijn dat het kerstfeest van oorspong een lichtjesfeest is maar ik vind het niet zo gek dat velen juist in deze maand wat van slag zijn. De natuur zegt dat het donker is en de mens denkt: ammehoela, ik steek er wel een kaarsje bij op. Ook al is dat dus de alleroudste lichttherapie die we kennen, toch moeten nog veel mensen hun heil zoeken bij de kerstcoach omdat ze vreselijk lijden onder de december-blues.
Maar hoe moeten mensen ooit het licht zien als falende ministers die het licht maar niet zien, blijven zitten, als milieuvervuilers die zelf weinig doen de regering vragen de milieuproblemen aan te pakken, als de armoede groeit en er tegelijkertijd records aan kerstaankopen gebroken worden, als je kunt kiezen voor de mooiste verlichte kerststal èn kan kiezen uit de tien lelijkste verlichte plekken.
Ze moeten mensen niet zo in de war brengen. Dat zou heel wat december-blues voorkomen.

Labels: