Stemadvies via zoekmachine <>

(g.l.t. 2 min. links: bekijken 5 min./echt lezen enige uren)
Is er een alternatief voor stemwijzers? Het enige alternatief dat ik kan bedenken is: de enige echte stemwijzer bent uzelf. Zolang u twijfelt aan de betrouwbaarheid van welk soort stemwijzer ook, bent u helemaal op u zelf aangewezen. U kunt daarbij alle stemadviezen negeren en stemmen wat uw hart u ingeeft. Dat is de methode voor erg zelfverzekerde kiezers. Als u uw stem wilt baseren op wat u van politici weet, moet er wat harder worden gewerkt. Zo kunt u de politici op hun stemgedrag in de 2e Kamer beoordelen op de website Politix.nl.
Ik heb een andere methode uitgeprobeerd. Ik ben eens gaan 'googlen' met verschillende zoekopdrachten in de hoop zodoende op een objectieve manier namen van politici te vinden die bij mijn criteria passen. Zo heb ik eenvoudige termen als 'betrouwbare politici' en complexere termen als 'integere milieubewuste sociale politici' als zoekopdracht ingetikt. Daarna heb ik alleen de resultaten bekeken die in het eerste scherm vermeld stonden.
Het resultaat is werkelijk teleurstellend. Je krijgt vooral hits die verwijzen naar partijprogramma's of sterk gekleurde beschouwingen uit kranten, weblogs of sites die op het eerste gezicht wel een fanclub van een bepaalde politicus lijken te zijn. Opvallend was dat ik de naam van Rouvoet (ChristenUnie) nogal eens tegenkwam. Ik weet nu al zeker dat ik niet op hem ga stemmen dus de google-methode leverde mij niets op. Zelfs als ik politiek minder relevante termen er in gooide ('politici met veel haar' of 'politici die van thais koken houden'), kwam ik niet aan de informatie die ik zocht. Misschien zijn mijn criteria niet geschikt voor deze methode. Hanteert u andere criteria en krijgt u wel bevredigende resultaten? Laat het gerust even weten hier.
Ik kwam dus niet veel verder maar wel heb ik een stukje aanvullende informatie gevonden. Op de site Politiek C.V. staan de achtergronden vermeld van de politici. Als extraatje kun je de c.v.'s ook nog beoordelen (je moet dan wel inloggen) of zelf c.v.'s insturen of aanpassen. Ook hebben ze daar een rubriek 'Politici in de fout', dus als u daar een voorkeur voor heeft moet u dat zeker eens doorlezen.
Kijk, da's nog eens aardig initiatief. Tenslotte solliciteren de partij-kandidaten naar een plekje in de 2e Kamer. Wij zijn de sollicitatiecommissie. Dus wel handig als we ook even de c.v.'s doornemen. Wie weet wat dat nog aan uw voorkeur verandert.
Mijn stemdadvies blijft dus: baseer je stem op kennis. Dat is ongelooflijk hard werken, maar ik ben van mening dat stemmen niet louter een luchtje scheppen is als u naar het stemburo wandelt. Het moet ook geen gokken zijn. Neem dus die c.v's even door, maak een rijtje voor u geschikte kandidaten en ga tenslotte op Politix.nl eens kijken wat het stemgedrag van hun partijen is geweest. Wie al die moeite heeft genomen moet toch een betrouwbaar resultaat kunnen krijgen.
En mogen wij dan uw ervaringen hier te lezen krijgen?

Labels: