Wereldverbeterende trends.


De markt der wereldverbeteraars zoekt continu naar middelen om "het grote publiek" te bereiken. dat moet ook wel want de wereld verbeter je niet in je eentje. Nu is "de wereld verbeteren" op zich nog steeds geen massa-hype. Bovendien associëren te veel mensen het begrip nog met geitenwollen sokken en linnen tasjes en da's verre van cool. Niet van deze tijd meer. De wereldverbeteraar ziet dat zelf ook wel in en zoekt dus naar middelen en strategieën die een eigentijds publiek aanspreken. Daarbij worden zelden dingen bedacht die nieuw zijn en de potentie hebben een grote trend te worden. Eerder sluit men zich aan bij bestaande trends waaraan men een verantwoord labeltje hangt in de hoop dat het bewustzijn van het grote publiek verandert. Fraaie voorbeelden zijn het Idols-concept waarmee uw redacteur denkt de schone automotor een impuls te geven en de bloeiende dating-markt, waar een actie is bedacht om elke date te laten bijdragen aan ontwikkelingshulp (gesignaleerd door Marlies op hetkanWel). Is de Max Havelaar koffie eigenlijk al verkrijgbaar in koffiepads voor de Senseo?
Welke trends er ook opduiken, onverbiddelijke nummer één is al jaren het T-shirt. Wat ooit een stukje ondergoed was, is inmiddels vertrouwde bovenkleding geworden waar je ook nog eens een boodschap mee kan verkondigen. Je kan er niet alleen mee laten zien dat je een trouwe aanhanger van het nationale voetbal bent, je kan er ook andere ideeën mee verspreiden. Er zijn trendsetters die heilig geloven in de kracht van het T-shirt. De stichting Cause-an-effect meent met binnenstebuiten gekeerde shirts liefdadigheid te kunnen verheffen van modetrend tot eeuwigdurend politiek bewustzijn. Het liefst natuurlijk met verantwoorde T-shirts die gemaakt zijn volgens de principes van de Fair Wear Foundation, die graag ziet dat modebewustzijn hand in hand gaat met politiek bewustzijn.
Wordt het niet eens tijd om ook het T-shirt op de hoop van geitenwollen sokken en linnen tasjes te gooien? Het werkt niet echt. Bekend is het voorbeeld van Che Guevarra. Zijn markante kop verscheen op T-shirts waarvan de dragers zijn naam noch zijn politieke ideeën kenden.
Hoewel menig rechtgeaard wereldverbeteraar zal gruwen bij het idee, zullen er toch nieuwe trends aangeboord moeten worden. Welke trends kunnen het T-shirt van zijn topppositie verdrijven? Heeft u een idee?