Dag 214 - You are your choices

Keuzes, keuzes, keuzes. Kies ik er voor om voor Peter een stukje te schrijven? Kies ik er voor om voor de zoveelste keer een bepaald thema te bespreken op een weblog? Kies ik er voor om een onpolulair standpunt in te nemen, wetende dat dit heel veel energie kost om te verdedigen? Kies ik er voor om bepaald werk te doen? Kies ik er voor om een publiek figuur te worden die aandringt op bewuste keuzes?

Ja, ik kies. En ik kies met volle overtuiging. Niet kiezen is laf, niet kiezen is de weg van de minste weerstand, niet kiezen is de wereld laten vormen door mensen die misschien de verkeerde keuzes maken.

Maar kan ik dan wel kiezen? Met al de beschikbare informatie heden ten dage, alle mogelijke oorzaak-gevolg combinaties en alle reeds bestaande meningen is het heel moeilijk te bepalen wat de juiste keuze is. Het kiezen wordt daarmee een moeizaam en tijdrovend proces. En er zijn altijd meer keuzes te maken dan dat er tijd is om over alle keuzes goed na te denken. Dus ik moet kiezen waarover ik keuzes zal maken. Daarbij hoop ik dat er anderen zijn die weloverwogen op andere punten hun licht laten schijnen en daar keuzes maken. Dan kies ik er dus voor om te vertrouwen op andermans keuzes. Maar ook dat blijft een bewuste keuze.

Kies ik wel echt? Er zijn voldoende psychologische experimenten aan te wijzen waarin aangetoond wordt dat het schijnbaar bewuste keuzeproces van een mens sterk beïnvloed wordt door de omgeving, andere mensen, voorgaande gebeurtenissen, machtsverhoudingen, opvoeding, het weer en de hoeveelheid suiker in het bloed. Twijfel komt over me. Hoe zeker kan ik stellen dat ik een oprechte, nuchtere, afgewogen keuze maak? Dat kan ik niet. Maar ik durf wel te stellen dat een keuze van mijn kant de beste benadering is van mijn positie in deze wereld. Als anderen die keuzes voor me maken, staat het in ieder geval verder van me af en is mijn invloed beperkt op de uiteindelijke uitkomst.

Dus ik blijf doorgaan met het maken van keuzes, het innemen van standpunten. Die keuzes bepalen mijn zijn net zo goed als mijn blauwe ogen, de manier waarop ik loop of wat ik eet. Die keuzes maken mij een uniek mens, niet een meeloper of een slap aftreksel van iemand ander zijn keuzes.

Ik ben mijn keuzes. En ge
lukkig heb ik de vrijheid om te kiezen. Een vrijheid die ik zal verdedigen door keuzes te maken, keer op keer.

Freedom is not merely the opportunity to do as one pleases; neither is it merely the opportunity to choose between set alternatives. Freedom is, first of all, the chance to formulate the available choices, to argue over them -- and then, the opportunity to choose. --- C. Wright Mills

Labels: