Mahsro-code onthouden (2) \|/

Wie zich niets herinnert, heeft niks om te onthouden.
Een gezegde geheel in de traditie van de hedendaagse filosoof J.C. die vroeger nog wel eens letterlijk een balletje opgooide maar nu vooral bekend is van diepzinnigheden die een gewoon mens ook kan begrijpen.
Ik kwam erop omdat mijn mahsro-code weer eens opspeelde. In het gebouw waar ik werk zit een deur die alleen maar opengaat als je een code intikt op het kastje wat er naast hangt. Hoe anderen het doen weet ik niet, maar ik heb die code nooit in één keer goed.
Zo'n deursysteem heeft men ook in tehuizen waar mensen met dementie wonen. Dat lijkt me logisch. Die mensen onthouden niks en dus blijven ze in de ruimte waar ze horen en da's reuze gemakkelijk voor het verplegend personeel. Je moet er niet aan denken dat het toch al zwaar belaste personeel ook nog eens om de haverklap op zoek moet naar bewoners die een luchtje willen scheppen en vervolgens de weg kwijt zijn en ergens buiten verdwalen.
Maar ik ben niet dement, geloof ik. Wat is het probleem dan om 4 cijfers in de goede volgorde te onthouden? Overbelasting dus. Het begint al als ik thuis eerst de toegangscode van dit weblog moet intikken. Als de klus is geklaard, moet ik naar m ijn werk. Bij het verlaten van het huis natuurlijk de code intoetsen van het beveiligingssysteem. Bij mijn werk aangekomen, fiets op slot zetten met zo'n handig cijferslot. Niks aan de hand, gaat allemaal goed. Binnekomen lukt ook nog omdat de portier daarvoor zorgt. Ik kan gelukkig zo maar naar mijn werkplek, alwaar ik de pc start en de code intik om op het bedrijfsnetwerk in te loggen.
Dan ga ik even naar de personeels-wc en stuit op de beveiligde deur en jawel hoor: nu heb ik ineens het mahsro-punt bereikt. Ik weet de code niet meer. Dat wil zeggen, ik weet hem niet helemaal goed. Na twee of drie keer proberen lukt het namelijk wel. Andere collega's zie ik het zonder problemen in één keer goed doen. Hebben die soms een betere harde schijf dan ik? Ik denk het niet, want allerlei gebeurtenissen zijn zij al lang weer vergeten, terwijl ik die moeiteloos onthou. Het lukt me alleen niet bij cijfercombinaties.
Met hoeveel codes moet u elke dag weer doorkomen? En hoe onthoudt u die? Laat u dat hier eens weten, want ik ben er erg nieuwsgierig naar. Of is ook op u het gezegde van toepassing: wie niets onthoudt kan zich ook niks herinneren?

Labels: ,