Geen geld, geen zorgen. /*\

Geld maakt niet gelukkig of geen geld, geen zorgen. Hoe waar kunnen zulke gezegdes zijn. In de zorg wordt her en der een klantenstop ingevoerd. De regels van de AWBZ werken kennelijk zo goed dat meer mensen een beroep op zorg doen en nu blijkt het geld op te zijn. Weer een voorbeeld waarmee we dit kabinet kunnen complimenteren (zie eerder compliment). De maakbaarheid van de gezondheidszorg heeft een brilante impuls gekregen.
Huh? Hoebedoelu? Isugekgeworden?
Nee, lieve lezers maakt u zich geen zorgen. Het kabinet is dit complimentje dubbel en dwars waard. Ten eerste blijkt hoe succesvol de invoering van de AWBZ is. Meer mensen weten de weg naar de AWBZ te vinden en de kriteria zijn zo helder dat ook meer mensen voor zorg in aanmerking komen.
Ten tweede heeft een klantenstop ook zo zijn voordelen. We hebben eens wat rondgevraagd. Leest u mee?
dhr. Broeders: "Ja, mijn huisarts zei ineens dattik wel in aanmerking kwam voor thuiszorg. dus haddie me aangemeld. Nou gaat het gelukkig niet door. Ik moet er nie an denken dat er zo'n mevrouwtje over de vloer komp en an me spulle zit. Mijn buurvrouw heeft ook zo'n hulp. Elke keer asdie gewees is kan ze d'r spulle nie terugvinden. Ze doen het zo goed dat je huis na hun bezoek eruit ziet as de eerste de beste meubeltoonzaal. Da's nie gezellig meer, hè. En ouwehoeren dazze kunne. Kleppe je oren van je kop. En dat allemaal in een tempo dattik nie kan bijbenen (ik ben wat slecht ter been). Lopen ze met een stopwats rond. Een minuutje om de plantjes water te geven, vijf tellen om het bed op te maken, toen seonden om de ramen te lappe. Ja, dat moeten ze allemaal bijhoue, hè.
Mij maakt het niet uit dat het bed nie is opgemaakt. Zo'n thuiszorghulpie doet dat zo goed strak dajje een kwartier bezig ben de lakens weer los te krijgen om erin te kunnen. Nee, ik ben blij dat ik zo'n hulp nie krijg. Nou hou ik me rust en preivaassie in me huis."
minister Hogervorst: "Wij hebben precies uitgerekend hoeveel geld er naar de zorginstellingen moet. Dat bedrag klopt tot op de cent nauwkeurig. Kijk, het is wel de bedoeling dat wie nog enigzins mobiel is, zelf aan het werk blijft. Beweging is goed voor de genezing. Bovendien is het niet de bedoeling dat mensen overmatig worden betutteld. Dat vinden de mensen niet fijn. Als de zorginstellingen vinden dat er geld bij moet dan kunnen ze zelf op zoek naar andere bronnen. In het kader van de privatiseringsmaatreglen heeft men die vrijheid.

Ik denk hierbij aan sponsors. Misschien kunne lokale winkeliers een bijdrage aan de zorg leveren. Iets in de trant van: "De bakker zorgt voor uw brood en helpt ook in de nood." Of klanten kunnen spaarpunten krijgen bij de aankoop van schoonmaakartikelen. Daarmee kan men dan weer zorg inkopen (Sorbo, haal uw hulp in huis)."

Labels: ,