Internetionale democratie. <>

In Groningen hoeft men de deur niet meer uit om mee te doen aan de democratie. Men kan daar via internet stemmen. Het is natuurlijk nog experimenteel en het gaat over een onderwerp waarvoor op de gemiddelde inspreekavond toch gauw zo'n vier geïnteresseerden op af komen, maar toch....
Er wordt al langer onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om hedendaagse communicatiemiddelen in te zetten om de kiezer makkelijker manieren te geven zijn stem uit te brengen. Voorlopig worden die middelen (nog) niet ingezet. Beetje vreemd, want waarom kun je wel je keuze doorbellen of sms-en bij de meest onbenullige televisieprogramma's of kun je de één na de nadere poll invullen op menig internetsite? De techniek is ruimschoots voor handen, alleen wil men er in de politiek nog niet aan. De stemcomputer reken ik even niet mee omdat recentelijk enige experts zo hun bedenkingen daarover hebben geuit.
Begrijpelijk is het wel. Zou er per mobieltje of sms gestemd mogen worden dan zijn het vooral jonge tieners die er gebruik van maken. Die stemmen alleen op vet coole types. Nou moet worden gezegd dat een aantal politici al enige tijd bezig is om vet & cool te worden (denk aan de Donner-rap en de hyve-hype van Bos en Balkenende) maar de heren twijfelen geheel terecht of ze zodoende wel een kamermeerderheid zullen halen.
Stemmen via internet houdt men ook af. Alweer terecht. Je moet er niet aan denken dat de stem-site gehackt wordt door slimme nerds met bedenkelijke opvattingen of dat het Pentagon (de oer-vader van het internet) de mogelijkheid krijgt het stemgedrag op afstand bij te sturen.
Geef mij voorlopig nog maar de potlood-en papiermethode. Het geeft nog het meest het gevoel een echte daad te verrichten. En mocht je het telwerk niet vertrouwen, kun je altijd zelf bij de tellingen aanwezig zijn. Stuur ik mijn stem per mobieltje of via internet dan kan ik mijn stem niet meer volgen.
Hoe stemt u het liefst?

Labels: