Het nieuws leidt tot koopzucht. \|/
Laat ik hier weer eens een stelling-van-de-kouwe-grond poneren: Het nieuws leidt tot koopzucht. Met name slecht nieuws. Wie herkent niet het verschijnsel om een dipje af te kopen met een luxe verwennerijtje?
In de berichtgeving over een forse stijging consumentenuitgaven in mei wordt gezegd dat daaruit blijkt dat de consument weer meer vertrouwen heeft in de economie. Het zal wel. Ik denk dat het een tikkeltje anders ligt.
Begin mei hadden we nogal wat herdenkingen die niet al te vrolijk stemden. De 2e wereldoorlog ligt dan ver achter ons, wereldwijd blijkt er jaren na 1945 nog volop gevochten te worden.
In het binnenlandse nieuws staken de eerste berichten over de leugens van Verdonk en Hirsi Ali de kop op en in het buitenlandse nieuws bleven de verschrikkingen in Dafur en de oorlog tegen terrorisme aanhouden.
U herinnert zich vast nog het overige negatieve nieuws in mei. Of bent u het vergeten omdat u het met een luxe aankoop heeft weg gemasseerd?
Neemt u dat zichzelf niet kwalijk. U stort natuurlijk maandelijks een leuk bedragje naar goede doelen en richt uw leven zo in dat de wereld er een stukje beter van wordt. Maar het moet wel gezellig blijven, dus waarom dan ook niet eens aan u zelf gedacht?
Ik voorspel dat de stijging van consumentenuitgaven in de maanden juni en juli door zullen zetten, want het nieuws is er niet beter op geworden.
Op een somber gevoel reageren door naar de portomonnee te grijpen is één van die ongeschreven, stilzwijgende gedragscodes die we allemaal kennen. Je zou bijna denken dat allerlei ellende expres in stand wordt gehouden om de economie in stan te houden (hm... dat lijkt wel een 2e stelling vandaag).
Labels: Codes
0 Reacties
Een reactie posten
<< Home