Codes van de godin. \|/

"Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten,
en zit in 't binnenste van mijn ziel ten troon
maar veder ben ik heel gewoon
met haaruitval en spijsverteringsklachten"
(en van wie was deze tekst?)

Als blogger waan je jezelf soms een enkel moment een god. Je blogt wat en even later is er ineens een festivalletje over. Tja, die invloed van weblogs toch.....
Vorige maand schreef ik hier over vermoedens dat de heer wellicht een vrouw is. Op een festival in Zutphen gaat men een heel stuk verder en en gaat men aantonen dat in een ieder van ons iets goddelijks zit. Beter gezegd: iets godinnelijks. De codes van de godin, noemt men dat. In de publicatie hierover wordt niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. Hebben we allemaal iets hoerigs in ons? Of komen we allen voort uit de vrouw van Jezus? Of zijn wij allen maagd?
Laat ik nog eens mijn stelling hierover naar voren brengen. In de bijbel (Johannes 1:1) staat: "In den beginne was het woord en het woord was bij god en het woord was god".
Die zin is de sleutel tot de decodering van het begrip god. God is een woord en niet meer dan dat.
Bestaat god? Ja. Als een uit de fantasie der mensen ontsproten begrip. Daarom kun je van god ook alles maken wat je maar wilt: een man, een vrouw, een kracht, een katholiek, een protestant, een islamiet, voor mijn part een Grote Gele Kanarie. Het kan alles zijn en is dus eigenlijk niets.
Wat jammer is dat we wel de beschikking hebben over het almachtige woord maar daarmee nog niet het inzicht hoe daarmee om te gaan. Het is een open deur te stellen dat menig woord tot een wereldwijd instituut is geworden en een geschiedenis van moord en doodslag tot gevolg heeft gehad.
Laten we het er maar ophouden dat de creativiteit van het woord nog volop in ontwikkling is en we nog veel hebben te leren. Er is nog hoop.

Labels: