BOA gezocht /*\

Bij de maakbaarheid van samenleving worden vaak financiële cijfertjes ingezet om aan te tonen wat wel en niet haalbaar is. De redactie hier is geen deskundige op dat gebied, sterker nog: ik kan helemaal niet rekenen en dat zal dan wel de reden zijn waarom ik nooit in de top-100 van Quote-miljonairs vermeld zal worden.
Nou is dat mijn ambitie ook niet, maar ik zou wel graag willen weten waarom er veel te weinig geld beschikbaar is voor al die goede ideeën en projecten die een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan opheffing van armoede, een schoner milieu en betere gezondheidszorg. Zoals de lezer hier wel meer rare vragen gewend is van de redactie heb ik er in dit verband nog zo één.
Vandaag is in diverse kranten te lezen dat "we" 3 miljard aan voedsel wegkieperen. Als we dat optellen bij bijvoorbeeld de laatste sinterklaas-, kerst-, en vuurwerkuitgaven komen we op een ruime 4 miljard euro's.
Dat is hetzelfde bedrag dat de samenleving op moet hoesten bij bestrijding van de gevolgen van luchtvervuiling. Gooien we dus dik 8 miljard over de balk? En zou menig regering denken dat "we" allerlei oplossingen maar zelf moeten betalen zolang we miljarden uitgeven aan feestjes of de afvalbak in gooien?
Nogmaals ik ben geen expert. Ik zie vaak aan het eind van de maand door de bonnetjes mijn budget niet meer, laat staan dat ik door allerlei rapporten nog de ruimte voor oplossingen zie.
De redactie heeft dus hulp nodig en daarom is er een vacature voor een BOA, een Betrouwbare Onafhankelijke Accountant. Er heeft al iemand gebeld (we hebben hem wel vaker aan de lijn hier) maar ik vind hem verre van betrouwbaar.
Wie kan een helder en eerlijk overzicht geven wat een maakbare samenleving kost, waar het benodigde geld te vinden is en hoe dat het meest verstandigst uitgegeven moet worden? Als u zelf die BOA niet bent dan heeft u wellicht een goede tip waar die wel te vinden is.

Labels: