Zondagsrust

Naar aanleiding van dit artikeltje uit het AD ging de redactie de straat op om te peilen hoe groot de verwardheid onder de mensen is. We hebben geen vragen gesteld over de koningin, want zij is onschendbaar en heeft het dus al moeilijk genoeg. We hebben met name gevraagd naar het kabinetsbesluit en de kwestie "zondagsrust". Een selectie uit de reacties die wij mochten noteren.

Bakkertje op de hoek: "Man hou op, sinds de middenstand mag kiezen of men wel of niet op zondag de zaak opent is het gedaan met mijn rust. Wil ik nog een beetje omzet draaien moet ik nu wel mijn kinderen op zondag in de winkel zetten en wat dat niet voor herrie geeft elke zondag weer...."
Deelnemer Marathon van Rotterdam: "Sodemieter op joh! Ik moet nog 13 kilometer."
Abonnementshouder: "Oh? En hoe zit het dan met mijn zondagmiddagmatinee? Gaat dat ook niet door?"
Museumsuppoost: "Mwah, ik ben die dag ingeroosterd; wij werken ook op zon- en feestdagen en dan is het meestal extra druk, dus kun je fluiten naar je zondagsrust."
Dominee: "Ik werk elke zondag weer in opdracht van onze Heer."
Criticus: "Ik ben bang dat het kabinet ons weer een loer draait; ze leggen ons een verplichte rustdag op zodat we minder waakzaam zijn en ondertussen smeedt men natuurlijk weer het volgende snode plannetje."
Voorzitter Oranje-comité: "Tja, nu ligt mijn hele schema in de war. Zaterdag ga ik altijd naar de Aldi dus hoe ik straks de rest van de week moet doorkomen zonder boodschappen........"