Verantwoordelijkheid <>

Keuzes maken betekent verantwoordelijkheid nemen. Dat is één van de reacties op de vermeende ondertoon van dit weblog, dat er niet zoveel te kiezen valt. Naar aanleiding van wat ik er zo al over heb geschreven, denken sommige lezers dat ik bedoel: mensen, we hebben geen invloed op van alles en nog wat dus doe maar geen moeite.
1. Dat heb ik niet zo gezegd.
2. Dat is ook niet de bedoeling van wat ik wel heb gezegd.
3. Keuzes zijn, zo vraag ik me af, minder vrij, minder bewust, minder sturend dan we denken.
4. Als dat werkelijk zo is, ontslaat ons dat niet van welke verantwoordelijkheid dan ook.

Nu is verantwoordelijkheid ook een lastig begrip. Het wordt helaas maar al te vaak gebruikt om iemand terecht te wijzen over zaken waar hij of zij zich, in alle oprechtheid, niet meent "verkeerd" te handelen. Daarbij opgemerkt dat de één zijn oprechtheid kan verschillen van andermans oprechtheid.
De belangrijkste verantwoordelijkheid die we naar mijn mening hebben is proberen benul te hebben van hoe dingen in elkaar steken. Probeer te begrijpen, te doorgronden. Onderzoek, stel vragen.
Op dit weblog worden dus vragen gesteld bij het begrip keuzes. Eén zo'n vraag is: hoe komt het soms toch dat we een bepaalde keuze maken en deze niet goed kunnen verantwoorden?

Labels: