Winkel kopen voor mooie eenheidsprijs?

(g.l.t. 4 min.; links: 10 min.)
De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, zegt u dat wat? Het was ooit een filiaaltje van de Bijenkorf, waar minder koopkrachtigen voor een grijpstuiver zich een stukje textiel konden aanmeten. Het zag er dan wel niet zo mooi uit als bij de Bijenkorf zelf, maar het was tenminste betaalbaar. Vandaag de dag is deze winkel nog steeds niet bekend om zijn haute couture, maar om de worst. Hoewel de eenheidsworst aan textiel al lang is ingewisseld voor een meer gervarieerder en moderner assortiment, is het vooral de sappige, warme worst die het kenmerk van de HEMA is geworden. Als je gaat winkelen, is de geur van die worst alleen al, genoeg om je de weg naar de Hema te wijzen. Eigenlijk heeft die winkel geen logo op de gevel nodig.
De Hema staat nu
te koop. De Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR, waaronder de Hema valt, denkt dat er aan de Hema goed valt te verdienen door het in de verkoop te gooien. De worst doet het prima, het gebak mag er ook wezen, het hele concept loopt als een trein en is goed voor een jaaromzet van 1,3 miljard euro. En als klap op de vuurpijl blijkt de Hema ook nog eens numero uno te zijn als het gaat om klantvriendelijkheid aan de telefoon. Een onderzoekje van het Algemeen Dagblad toont aan dat de afdeling klantenservice van de Hema veruit het best bereikbaar is en soortgelijke afdelingen van Wehkamp, Albert Heijn en zelfs de het Algemeen Dagblad zelf, ver achter zich laat. Nu is Albert Heijn één van de geïntresseerden in de Hema, dus dat belooft niet veel goeds voor de toekomst van Hema's klantenservice.
Wellicht wilt u de Hema kopen? Wat zegt u? Daar heeft u het geld niet voor? Okay, ik denk ook niet dat de Hema van de hand wordt gedaan voor dezelfde lage prijzen waarmee de Hema groot is geworden. Maar er is een mogelijkheid. Naast grote winkeliers als Albert Heijn, Blokker en het Kruidvat wil ook een buitenbeentje meedingen naar de overname van de Hema.
Schone Kleren Kampagne vermoedt dat de Hema alleen zulke laaggeprijsde artikelen aanbiedt, omdat ze het niet zo nauw nemen met de arbeidsomstandigheden waaronder veel van hun producten worden gemaakt. Nu de gelegenheid daar is de Hema op te kopen, is er een kans daar verandering in te brengen. Voor zestig euro per nederlander kan de Hema in handen komen van de nederlandse consument, die dan van de Hema een winkel met 'eerlijke' prijzen kan maken. En wat is nou fijner dan dat de Hema de Hema blijft, de worst even geurig als altijd zal zijn, maar wel van scharrelvlees. En natuurlijk is het ook mooi dat u een goedkoop hemdje kan kopen, zonder nog langer schuldgevoel te hoeven hebben bij de gedachte dat kinderarbeid hieraan ten grondslag ligt.
Schone Kleren Kampagne biedt de mogelijkheid om de ambities van het kabinet nog voor de zomer waar te maken: samen werken, samen leven. De Hema is alleen aan te schaffen als veel consumenten aan de opkoopactie meedoen. Het kabinet wordt op daadkracht flink verslagen als een grote groep consumenten in staat zou zijn eigenaar van de Hema te worden en het beleid zo gaat veranderen dat niet langer erbarmelijke arbeidsomstandigheden de grondslag voor de lage prijzen zijn.

0 Reacties

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home