Boek verslaat weblogbezoek.

(g.l.t. 1 min.; links: 6 min.)
De fraaiste pogingen worden in het werk gesteld om de mensen weer aan het lezen te krijgen. Al die duizenden weblogs proberen daar hun steentje aan bij te dragen. Ik weet niet hoe het andere weblogs is vergaan de laatste tijd, maar hier is het bezoek aardig terug gelopen sinds de CPNB 20 oktober jl. een campagne startte om de mensen weer met hun neus in de boeken te krijgen. Dat is aardig gelukt. De gebruikte methode was simpel: men gaf een gratis boek weg. En jawel hoor, het boek werd een bestseller. Met als enig nadelig gevolg dat veel mensen geen tijd meer hadden een weblog te lezen. Terwijl weblogs ook gratis in te zien zijn! Zouden mensen misschien liever de leesstof fysiek in handen willen hebben, in plaats van op een schermpje? Geen idee. Maar ik ga alvast op zoek naar een uitgever die dit weblog ook in een pocketeditie op de markt wil brengen.

Positief aan het CPNB-bericht is dat er dus nog wel veel wordt gelezen. Nadenkertje is: moet lezen gratis zijn? In dit verband gooi ik het artikel 'Leesgeld' nog maar eens in de herhaling. CDA en VVD willen de BTW op boeken verhogen van 6 naar 19 procent. Terwijl richtlijnen van de Europese Unie stellen dat leesvoer juist zo laag mogelijk belast moeten worden. In Engeland is de BTW op boeken zelfs nul procent.
Ik denk dat ik nog maar even de verkiezingsuitslag afwacht voordat dit weblog ook als pocketboekje gaat verschijnen. Mocht er een kabinet uitrollen die ook gaat voor nul procent BTW op boeken, dan zal ik er nog eens verder over denken. Tot die tijd, beste lezers, zult u op uw monitor moeten staren voor absoluut gratis leesstof.

1 Reacties

20 november, 2006 03:15, Anonymous Anoniem schreef...

Vraagje...
Kun je een boek dat gratis wordt weggegeven wel een 'bestseller' noemen ? :-)
Nederlanders zijn en blijven Nederlanders. Wat gratis is, neem je mee... zeker wat gratis is en waar ook nog over gesproken/geschreven wordt.
Het echte aantal lezers van "Dubbelspel" zou wel eens tegen kunnen vallen.
Hoeveel ongelezen boeken zouden er gemiddeld in de Nederlandse boekenkasten staan ? Wat zou het meestverkochte ongelezen boek zijn ?
"De Duivelsverzen" ? "Het Kapitaal" ?

Bij weblogs speelt natuurlijk nog iets heel anders mee. Hoe meer er komen, hoe minder ze gelezen worden. Ik volg er ook pas een paar sinds ik m'n eigen weblog door de gehaktmolen heb gedraaid.
Iets wat ik je niet aan zou raden.
Het is 'toch wel jammer' en dat zou het zeker zijn in jouw geval.

Blijf jij schrijven, dan blijf ik lezen !

 

Een reactie posten

<< Home