Wij zijn postcodes \|/

Iedereen weet inmiddels ook wel dat je voor veel instanties niet meer dan een code bent. Van sofi-nummer tot het wachtwoord bij je on-line-bankier, van klantnummer bij je energiebedrijf tot aansluitnummer bij je internetprovider.
Dat lijkt allemaal handig en dus logisch dat men zo te werk gaat. Jij ligt er niet wakker van, toch? Maar heb je er wel eens bij stil gestaan hoe dicht men je kan naderen met alleen je postcode?
We vinden het ondertussen heel normaal dat je met behulp van een postcode allerlei informatie kunt opzoeken. Adressen, telefoonnummers, waar vind je de dichtsbijzijnde warme bakker, enzovoorts. Er handige code dus. Maar er wordt nog handiger gebruik gemaakt van de postcode. Lees (klik) hier maar eens:
Bijzondere informatie over de postcode. In dit artikel stelt de schrijfster dat het niet toevallig is dat iemand die op een flatje drie-hoog woont nooit reclame over grasmaaiers in de bus krijgt. Met andere woorden: de postcode is ook een erg handige marketing-tool. En omdat allerlei informatie tegenwoordig ook snel aan elkaar kan worden gekoppeld, is het dus ook niet zo verwonderlijk dat je tijdens de warme maaltijd gebeld wordt door het zoveelste bedrijf dat graag wat meer van je wil weten omdat ze iets vreselijks leuks voor je in de aanbieding hebben.
Tik de postcode van het lieflijke plaatsje Ferwerderadiel in en je krijgt de CBS-gegevens over de samenstelling van de bevolking aldaar. (Op deze CBS-site klik je op het 2e icoontje links; in het scherm dat dan verschijnt klik je op het tabblad postcodes per 1 januari en klik dan op de gemeente waar je de gegevens van wilt zien; klik tenslotte op de knop "gegevens tonen").
Op een andere site vind je de telefoonnumers die bij die postcode horen en je kan aan de slag met je belcampagne.
Er zijn bedrijven die voor flink geld (natuurlijk) allerlei informatie verzamelen en die op postode beschikbaar maken. Omdat je al jaren je postcode hebt moeten invullen bij verschillende gelegenheden kun je er dus zeker van zijn dat je op die manier meer bekend hebt gemaakt over jezelf dan je misschien lief is.
Gelukkig zijn er ook leukere mogelijkheden. Klik deze mogelijkheden maar aan en doe je er voordeel mee.
Nederlandse gewoonte: je wilt je kop niet te ver boven je het maaiveld uitsteken? Zoek dan uit hoe hoog je eigenlijk woont.
Je wilt weten welke internet-provider het snelst kan leveren op jouw adres? Je vind hem met Speed.
Waar vind je webloggers bij jou in de straat? Zoek op loggers per postcode.
En door al dat gegoogle en het lezen van weblogs kom je de deur niet meer uit en wil je toch weten wat er in de buurt leeft? Klik hier op buurtonline.

Of je wilt er wel eens even helemaal uit. Zoek dan de natuurgebieden bij jou in de omgeving.

Codes. Ik schreef het hier eerder al: ze hebben hun voordelen maar waakzaamheid blijft geboden.

Labels: