Keuzevrijheid (2) <>

"We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer". (Crowley)

Eerder sprak ik mijn bedenkingen uit over het begrip keuzevrijheid (zie 15 januari). Aan de vier beperkingen die ik in dat artikeltje opnoemde, kan hierboven vermeld citaat worden toegevoegd.
Ten eerste omdat onze omgeving ons graag vastpint op een gemaakte keuze. Je kunt in een restaurant niet tegen de ober zeggen: "Doet u mij maar de gevulde kip" om dan nog geen twee tellen later te roepen: "Of nee, doe toch maar de pannekoek-met-aarbeien". En je krijgt onherroepelijk problemen als je daar vervolgens aan toevoegt: "Weet u wat? Laat maar ik hou het bij koffie met een moorkop". (Een negerzoen durf je natuurlijk niet meer te bestellen, dat mag niet meer, een moorkop kan kennelijk nog wel).
De tweede reden is dat we onszelf inconsequent, zelfs wat laf, vinden als we een eenmaal gemaakte keuze vlotjes herroepen.
Maar als we vrijheid van kiezen willen hebben, moet dat toch kunnen? Of niet soms?

Labels: