Codes, kuddes en kraakbaarheid. \|/

Er zijn veel meer gedragscodes dan pin-, post- of pc-codes. De gedachte erachter is natuurlijk dat de kudde af en toe iets teveel onnavolgbaarheid vertoont en dat moet gecorrigeerd worden.
Meestal wordt met een gedragscode aangegeven dat een bepaald gedrag veranderd dient te worden in een meer gewenst gedrag. Da's niet altijd effectief. Diep in het menselijk wezen zit iets eigenaardigs dat zich verzet tegen opgelegde wetten en regels. Dus als de wetgever onkreukbaar gedrag vordert, zij er altijd weer van die types die op listige manier een bepaalde code weten te kraken.
Maar af en toe zijn er ook gedragscodes die eigenlijk ergerlijk gedrag verheffen tot geaccepteerd gedrag. Voorbeeldje: menig automobilist irriteert zich mateloos aan het gedrag van motorrijders. Nu is het ook niet leuk als je met je auto in een file stil staat terwijl de ene na de andere motorrijder zich als een "king-of -the road" tussen de rijen door naar voren wurmt.
Het CBR heeft nu bedacht dat het vanaf heden wel is toegestaan, mits motorduivel en automobilist zich aan een paar spelregels houden. Daarmee gaan we de goede kant op: meer automobilisten gaan over tot motorrijden en uiteindelijk stapt iedereen natuurlijk op de fiets. Files weg en milieu gespaard. Dit CBR-plannetje verdient wellicht een kroontje.
Nu hebben we geen onuitputtelijke voorraad kroontjes dus er zal ergens anders een kroon wegmoeten. SP-kamerlid van Bommel weet wel bij wie. Hij vindt dat Beatrix de oliekraker Shell zijn koninklijke status moet ontnemen wegens milieuvernietigende praktijken in Nigeria en Zuid-Amerika. Praktijken die haaks staan op Shell's eigen ethische gedragscodes. Het bedrijf heeft in die landen ook de nodige boetes opgelegd gekregen en bouwt dus een aardig strafblad op. Beatrix kan dus beter het voorstel van van Bommel overnemen.
Mooie combinatie deze week: de CBR-gedragscode is een stimulans om uiteindelijk allemaal de fiets weer te pakken en Shell wordt dubbel gestimuleerd hun eigen gedragscode een stuk schoner te maken.

Labels: