Onderwijs en maakbaarheid /*\

En u dacht dat taalachterstand het enige was? (zie gisteren) Dan moet je beslist eens kijken op de site van onderwijsachterstanden.
Is hiermee de discussie definitief beslecht of onderwijs nu wel of niet altijd achter de feiten aanloopt?
Is het wel te leren hoe het vanaf hier en nu verder zal gaan met mens en maatschappij? En zo ja, hoe doe je dat dan?
Nu is het onderwijs één van de treffendste voorbeelden van geloof in maakbaarheid. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Dus wordt het onderwijsveld geplaagd door de ene nieuwsbrief na de andere maatregel van de overheid. Dus als het ene onderwijssysteem niet blijkt te werken vervangen we dat net zo makkelijk door een andere.
Gooi een paar containers computers in de leslokalen en men denkt weer helemaal bij de tijd te zijn. Straks krijgt elke school ook trendwatchers en innovatie-consultants toegewezen.
Waar leer je eigenlijk hoe je moet leren? Want daar begint het toch mee? Je kan een prima hypermoderne lastechniek geleerd hebben, maar als morgen alle laswerk definitief door robots is overgenomen moet je toch naar iets anders uitkijken.
Dus leer leren, leer hoe je met veranderingen om kan gaan, leer te veranderen. That's life.

Labels: