De meeste codes zijn bedrog? \|/

Een computerspelletje naar je hand zetten? De anti-kopieer code op cd's en dvd's omzeilen? Het kan met cheat-codes. Ze worden ook gebruikt bij video-games en Playstation-spelletjes. Zo kun je met een bepaalde cheat-code altijd winnen als je Patience speelt, een andere cheat-code zorgt er weer voor dat je door muren kunt kijken bij bepaalde computergames. Jij wil graag wereldkampioen worden met jouw favoriete computerspelleke? Tik maar eens "cheat-code" in je internet-zoekmachine en ontdek dat de firma list en bedrog een multinational van ongekende omvang is.
Wel even opletten, schijn bedriegt. Er zijn codes die op een cheat-code lijken maar dat helemaal niet zijn. Excuses zijn geen cheat-codes. De Zalm-code lijkt op bedrog (je zegt wat, je maakt excuses en daarna ga je op de oude voet door alsof er helemaal niets aan de hand is), maar dit blijkt een algemeen aanvaarde code te zijn.
En je kan niet ongestraft een andere code intikken bij de pin-automaat in de hoop daarmee 3 miljoen euro te incasseren. Ik ben nu voor de komende maanden mijn pinpas kwijt.
Zo moet je ook niet proberen streepjescodes te manipuleren. Gewapend met type-ex en viltsift bewerkte ik mijn supermarktboodschappen en nu kijk ik dus tegen een bar-code van stalen tralies aan.
Maar goed, er moeten toch cheat-codes te bedenken zijn die het het dagelijks leven wat leuker maken? Voor de creatieve inzenders heeft peterspagina een aardige verrassing.

Labels: