Banen kiezen <>

Bij het kiezen van banen moet je nog goed opletten als je de vacatures doorzoekt. Natuurlijk lijkt elke advertentie goed, die begint met: "Ben jij de........"
Het spreekt vanzelf dat ik die jij bent. Ik kan toch van alles? Ik ben toch een goede collega? Ik heb toch veel ervaring?
Bij nadere lezing blijkt de aanhef niet tot mij persoonlijk te zijn gericht, want het taalgebruik, de functiebeschrijving en het genoemde salaris past meer bij een jongedame die net is afgestudeerd.
Meer leesvaardigheid heb je nodig als je alleen de vetgedrukte functiebenamingen doorneemt (koppensnellen ofwel ik ben ook een headhunter). Niet alleen omdat veel functies kennelijk een engelstalige benaming nodig hebben, maar ook omdat één en dezelfde benaming verschillende betekenissen kan hebben. Zo is bij de één een office manager iemand die vroeger gewoon hoofd bedrijfsvoering genoemd zou worden, terwijl het bij de ander een veertig+ secretaresse met veel ervaring is.
Dan zijn er ook nog bedekte termen voor lastige baantjes: portier incasso blijkt een deurwaarder te zijn.
En al die hoofden die er zijn: hoofd water (terwijl we al een waterhoofd hebben: onze eigen W.A.); hoofd splitsing (betekende vroeger een kruising van belangrijke wegen, is nu een functie bij energiebedrijven); hoofd zorg (heb je bij moeilijke beslissingen maar is ook een leidinggevende in de zorgsector).
Het wachten is op: hoofd schotel (een niet te vreten functie bij de leverancier van schotelantennes); hoofd rekenen (de hoognodige opvolger van minister Zalm); hoofd haar (de baas van een kapsalon) en hoofd punten (de chef van de couponnenadministratie bij Douwe Egberts).
Kom jij ook een bijzondere functiebenaming tegen? Aarzel niet en laat het me weten. Wie weet is het een leuke baan voor mij.

Labels: